1. | A bölcs fiú [enged] atyja intésének, de a csúfoló semmi dorgálásnak helyt nem ad. |
2. | A férfi az ő szájának gyümölcséből él jóval, a hitetlenek lelke pedig bosszúságtétellel. |
3. | Aki megőrzi az ő száját, megtartja önmagát, aki felnyitja száját, romlása az annak. |
4. | Kívánsággal felindul, de hiába, a restnek lelke, a gyorsak lelke pedig megkövéredik. |
5. | A hamis dolgot gyűlöli az igaz, az istentelen pedig gyűlölségessé tesz és megszégyenít. |
6. | Az igazság megőrzi azt, aki útjában tökéletes, az istentelenség pedig elveszíti a bűnöst. |
7. | Van, aki hányja gazdagságát, holott semmije sincsen; viszont tetteti magát szegénynek, holott sok marhája van. |
8. | Az ember életének váltsága lehet az ő gazdagsága, a szegény pedig nem hallja a fenyegetést. |
9. | Az igazak világossága vigassággal ég, de az istenteleneknek szövétneke kialszik. |
10. | Csak háborúság lesz a kevélységből; azoknál pedig, akik a tanácsot beveszik, bölcsesség van. |
11. | A hiábavalóságból keresett marha megkisebbül; aki pedig kezével gyűjt, megöregbíti [azt]. |
12. | A halogatott reménység beteggé teszi a szívet, de a megadatott kívánság életnek fája. |
13. | Az igének megutálója megrontatik, aki pedig féli a parancsolatot, jutalmát veszi. |
14. | A bölcsnek tanítása életnek kútfeje a halál tőrének eltávoztatására. |
15. | Jó értelem ad kedvességet, a hitetleneknek pedig útja kemény. |
16. | Minden eszes cselekszik bölcsességgel, a bolond pedig kijelenti az ő bolondságát. |
17. | Az istentelen követ bajba esik, a hűséges követ pedig gyógyulás. |
18. | Szegénység és gyalázat lesz azon, aki a fenyítéktől magát elvonja, aki pedig megfogadja a dorgálást, tiszteltetik. |
19. | A megnyert kívánság gyönyörűséges a léleknek, és utálatosság a bolondoknak eltávozniuk a gonosztól. |
20. | Aki jár a bölcsekkel, bölcs lesz, aki pedig magát társul adja a bolondokhoz, megromol. |
21. | A bűnösöket követi a gonosz, az igazaknak pedig jóval fizet [Isten]. |
22. | A jó örökséget hagy unokáinak, a bűnösnek marhái pedig eltétetnek az igaz számára. |
23. | Bő étele lesz a szegényeknek az új törésen; de van olyan, aki igazságtalansága által vész el. |
24. | Aki megtartóztatja az ő vesszejét, gyűlöli az ő fiát, aki pedig szereti azt, megkeresi őt fenyítékkel. |
25. | Az igaz eszik az ő kívánságának megelégedéséig, az istentelenek hasa pedig szűkölködik. |
1. | A bölcs asszony építi a maga házát, a bolond pedig önkezével rontja el azt. |
2. | Aki igazán jár, féli az Urat, aki pedig elfordult az ő utaiban, megutálja őt. |
3. | A bolondnak szájában van kevélységnek pálcája, a bölcseknek pedig beszéde megtartja őket. |
4. | Mikor nincsenek ökrök, tiszta a jászol; a gabonának bősége pedig az ökörnek erejétől van. |
5. | A hűséges tanú nem hazudik, a hamis tanú pedig hazugságot bocsát szájából. |
6. | A csúfoló keresi a bölcsességet, és nincs; a tudomány pedig az eszesnek könnyű. |
7. | Menj el a bolond férfiú elől, és nem ismerted meg a tudománynak beszédét. |
8. | Az eszesnek bölcsessége az ő útjának megértése, a bolondoknak pedig bolondsága csalás. |
9. | A bolondokat megcsúfolja a bűnért való áldozat, az igazak között pedig jóakarat van. |
10. | A szív tudja az ő lelke keserűségét; és az ő örömében az idegen nem részes. |
11. | Az istenteleneknek háza elvész, de az igazaknak sátora megvirágzik. |
12. | Van olyan út, [mely] helyesnek látszik az ember előtt, és vége a halálra menő út. |
13. | Nevetés közben is fáj a szív, és végre az öröm fordul szomorúságra. |
14. | Az ő utaiból elégszik meg az elfordult elméjű, önmagából pedig a jó férfiú. |
15. | Az együgyű hisz minden dolognak, az eszes pedig a maga járására vigyáz. |
16. | A bölcs félvén, eltávozik a gonosztól, a bolond pedig dühöngő és elbizakodott. |
17. | A hirtelen haragú bolondságot cselekszik, és a cselszövő férfi gyűlölséges lesz. |
18. | Bírják az esztelenek a bolondságot örökség szerint, az eszesek pedig fonják a tudománynak koszorúját. |
19. | Meghajtják magukat a gonoszok a jók előtt, és a hamisak az igaznak kapujánál. |
20. | Még az ő felebarátjánál is utálatos a szegény, a gazdagnak pedig sok a barátja. |
21. | Aki megutálja az ő felebarátját, vétkezik, aki pedig a szegényekkel kegyelmességet cselekszik, boldog az. |
22. | Nemde tévelyegnek, akik gonoszt szereznek? Kegyelmesség pedig és igazság a jó szerzőknek. |
23. | Minden munkából nyereség lesz, de az ajkaknak beszédéből csak szűkölködés. |
24. | A bölcseknek ékességük az ő gazdagságuk, a tudatlanok bolondsága [pedig csak] bolondság. |
25. | Lelkeket szabadít meg az igaz bizonyság, hazugságokat szól pedig az álnok. |
26. | Az Úrnak félelmében erős a bizodalom, és az ő fiainak lesz menedéke. |
27. | Az Úrnak félelme az életnek kútfeje a halál tőrének eltávoztatására. |
28. | A nép sokasága a király dicsősége, a nép elfogyása pedig az uralkodó romlása. |
29. | A haragra késedelmes bővelkedik értelemmel, aki pedig elméjében hirtelenkedő, bolondságot szerez az. |
30. | A szelíd szív a testnek élete, az irigység pedig a csontoknak rothadása. |
31. | Aki elnyomja a szegényt, gyalázattal illeti annak teremtőjét, az pedig tiszteli, aki könyörül a szűkölködőn. |
32. | Az ő nyavalyájába ejti magát az istentelen, az igaznak pedig halála idején is reménysége van. |
33. | Az eszesnek elméjében nyugszik a bölcsesség; ami pedig a tudatlanokban [van], magát [hamar] megismerteti. |
34. | Az igazság felmagasztalja a nemzetet, a bűn pedig gyalázatára van a népeknek. |
35. | A királynak jóakarata van az eszes szolgához, haragja pedig a megszégyenítőhöz. |
1. | Az engedelmes felelet elfordítja a harag felgerjedését, a megbántó beszéd pedig támaszt haragot. |
2. | A bölcsek nyelve beszél jó tudományt, a tudatlanoknak száján pedig bolondság buzog ki. |
3. | Minden helyeken [vannak] az Úrnak szemei, nézvén a jókat és gonoszokat. |
4. | A nyelv szelídsége életnek fája, az abban való hamisság pedig a léleknek gyötrelme. |
5. | A bolond megutálja az ő atyjának tanítását, aki pedig megbecsüli a dorgálást, igen eszes. |
6. | Az igaznak házában nagy kincs van, az istentelennek jövedelmében pedig háborúság. |
7. | A bölcseknek ajkaik hintegetnek tudományt, a bolondoknak pedig elméje nem helyes. |
8. | Az istentelenek áldozata gyűlölséges az Úrnak, az igazak könyörgése pedig kedves neki. |
9. | Utálat az Úrnál az istentelennek útja, azt pedig, aki követi az igazságot, szereti. |
10. | Gonosz dorgálás [jő] arra, aki útját elhagyja; aki gyűlöli a fenyítéket, meghal. |
11. | A sír és a pokol az Úr előtt vannak, mennyivel inkább az emberek szíve. |
12. | Nem szereti a csúfoló a feddést, [és] a bölcsekhez nem megy. |
13. | A vidám elme megvidámítja az orcát, de a szívnek bánata miatt a lélek megszomorodik. |
14. | Az eszesnek elméje keresi a tudományt, a tudatlanok szája pedig legel bolondságot. |
15. | Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak, a vidám elméjűnek pedig szüntelen lakodalma [van]. |
16. | Jobb a kevés az Úrnak félelmével, mint a temérdek kincs, ahol háborúság van. |
17. | Jobb a paréjnak étele, ahol szeretet van, mint a hizlalt ökör, ahol van gyűlölség. |
18. | A haragos férfiú szerez háborúságot, a hosszútűrő pedig lecsendesíti a háborgást. |
19. | A restnek útja olyan, mint a tövises sövény, az igazaknak pedig útja megegyengetett. |
20. | A bölcs fiú örvendezteti az atyját, a bolond ember pedig megutálja az anyját. |
21. | A bolondság öröme az esztelennek, de az értelmes férfiú igazán jár. |
22. | Hiábavalók lesznek a gondolatok, mikor nincs tanács, de a tanácsosok sokaságában előmennek. |
23. | Öröme van az embernek szája feleletében, és az idejében [mondott] beszéd oh, mely igen jó! |
24. | Az életnek útja felfelé van az értelmes ember számára, hogy eltávozzék a pokoltól, mely aláfelé van. |
25. | A kevélyeknek házát kiszaggatja az Úr, megerősíti pedig az özvegynek határát. |
26. | Utálatosak az Úrnak a gonosz gondolatok, de kedvesek a tiszta beszédek. |
27. | Megháborítja az ő házát, aki követi a telhetetlenséget, aki pedig gyűlöli az ajándékokat, él az. |
28. | Az igaznak elméje meggondolja, mit szóljon, az istenteleneknek pedig szája ontja a gonoszt. |
29. | Messze [van] az Úr az istentelenektől, az igazaknak pedig könyörgését meghallgatja. |
30. | A szemek világa megvidámítja a szívet, a jó hír megerősíti a csontokat. |
31. | Amely fül hallgatja az életnek dorgálását, a bölcsek között lakik. |
32. | Aki elvonja magát az erkölcsi tanítástól, megutálja az ő lelkét, aki pedig hallgatja a feddést, értelmet szerez. |
33. | Az Úrnak félelme a bölcsességnek tudománya, és a tisztességnek előtte jár az alázatosság. |
1. | Az embernél vannak az elme gondolatai, de az Úrtól van a nyelv felelete. |
2. | Minden utai tiszták az embernek a maga szemei előtt, de aki a lelkeket vizsgálja, az Úr az. |
3. | Bízzad az Úrra a te dolgaidat, és a te gondolataid véghez mennek. |
4. | Mindent teremtett az Úr az ő maga céljára, az istentelent is a büntetésnek napjára. |
5. | Utálatos az Úrnak minden, aki elméjében felfuvalkodott, kezemet adom rá, hogy nem marad büntetlen. |
6. | Könyörületességgel és igazsággal töröltetik el a bűn, és az Úrnak félelme által távozhatunk el a gonosztól. |
7. | Mikor jóakarattal van az Úr valakinek utaihoz, még annak ellenségeit is jóakaróivá teszi. |
8. | Jobb a kevés igazsággal, mint a gazdag jövedelem hamissággal. |
9. | Az embernek elméje gondolja meg az ő útját, de az Úr igazgatja annak járását. |
10. | Jósige van a király ajkain, az ítéletben ne szóljon hamisságot az ő szája. |
11. | Az Úré az igaz mérték és mérőserpenyő, az ő műve minden mérőkő. |
12. | Utálatos legyen a királyoknál istentelenséget cselekedni, mert igazsággal erősíttetik meg a királyi szék. |
13. | Kedvesek a királyoknak az igaz beszédek, és az igazmondót szereti [a király]. |
14. | A királynak felgerjedt haragja [olyan, mint] a halál követe, de a bölcs férfiú leszállítja azt. |
15. | A királynak vidám orcájában élet van; jóakarata olyan, mint a tavaszi eső fellege. |
16. | Szerzeni bölcsességet oh, mennyivel jobb az aranynál, és szerzeni eszességet kívánatosabb az ezüstnél! |
17. | Az igazak országútja eltávozás a gonosztól; megtartja magát az, aki megőrzi az ő útját. |
18. | A megromlás előtt kevélység [jár], és az eset előtt felfuvalkodottság. |
19. | Jobb alázatos lélekkel lenni a szelídekkel, mint zsákmányon osztozni a kevélyekkel. |
20. | Aki figyelmez az igére, jót nyer, és aki bízik az Úrban, oh, mely boldog az! |
21. | Aki elméjében bölcs, hívatik értelmesnek, a beszédnek pedig édessége neveli a tudományt. |
22. | Életnek kútfeje az értelem [annak], aki bírja azt, de a bolondok fenyítéke bolondságuk. |
23. | A bölcsnek elméje értelmesen igazgatja az ő száját, és az ő ajkain öregbíti a tudományt. |
24. | Lépesméz a gyönyörűséges beszédek, édesek a léleknek és meggyógyítói a tetemeknek. |
25. | Van oly út, mely igaz az ember szeme előtt, de vége a halálnak útja. |
26. | A munkálkodó lelke magának munkálkodik, mert az ő szája kényszeríti őt. |
27. | A haszontalan ember gonoszt ás ki, és az ő ajkain mintegy égő tűz van. |
28. | A gonosz ember versengést szerez, és a susárló elválasztja a jó barátokat. |
29. | Az erőszakos ember elhiteti az ő felebarátját, és nem jó úton viszi őt. |
30. | Aki behunyja szemeit, [azért teszi], hogy álnokságot gondoljon; aki összeszorítja ajkait, [már] véghez vitte a gonoszságot. |
31. | Igen szép ékes korona a vénség, az igazságnak útjában találtatik. |
32. | Jobb a hosszútűrő az erősnél, és aki uralkodik a maga indulatán annál, aki várost vesz meg. |
33. | Az [ember] keblében vetnek sorsot, de az Úrtól van annak minden ítélete. |
1. | Jobb a száraz falat, mellyel van csendesség, mint a levágott barmokkal teljes ház, melyben háborúság van. |
2. | Az értelmes szolga uralkodik a gyalázatos fiún, és az atyafiak között az örökségnek részét veszi. |
3. | Az olvasztótégely az ezüst számára van, és a kemence az aranyéra; a szívek vizsgálója pedig az Úr. |
4. | A gonosztevő hallgat az álnok beszédekre, a csalárd hallgat a gonosz nyelvre. |
5. | Aki megcsúfolja a szegényt, gyalázattal illeti annak Teremtőjét; aki gyönyörködik [másnak] nyomorúságában, büntetlen nem lészen! |
6. | A véneknek ékessége az unokák, és a fiaknak ékessége az atyák. |
7. | Nem illik a bolondnak az ékes beszéd, még kevésbé a tisztességesnek a hazug beszéd. |
8. | Drágakő az ajándék elfogadójának szemei előtt; mindenütt, ahova csak fordul, okosan cselekszik. |
9. | Elfedezi a vétket, aki keresi a szeretetet, aki pedig ismétlen előhoz egy dolgot, elszakasztja egymástól a barátságosokat is. |
10. | Foganatosb a dorgálás az eszesnél, mint ha megvernéd a bolondot százszor is. |
11. | Csak ellenkezést keres a gonosz, végre kegyetlen követ bocsáttatik ellene. |
12. | Találjon valakire a fiától megfosztott medve, csak ne a bolond az ő bolondságában. |
13. | Aki fizet gonoszt a jóért, nem távozik el a gonosz annak házától. |
14. | [Mint] aki árvizet szabadít el, [olyan] a háborúság kezdete, azért minekelőtte kihatna, hagyd el a versengést! |
15. | Aki igaznak mondja a bűnöst és kárhoztatja az igazat, utálatos az Úrnak egyaránt mind a kettő. |
16. | Miért van a vétel ára a bolondnak kezében a bölcsesség megszerzésére, holott nincsen neki elméje? |
17. | Minden időben szeret, aki [igaz] barát, és testvérül születik a nyomorúság idejére. |
18. | Értelmetlen ember az, aki kezét adja, fogadván kezességet barátja előtt. |
19. | Szereti a gonoszt, aki szereti a háborúságot, aki magasbítja kapuját, romlást keres. |
20. | Az elfordult szívű ember nem nyerhet jót, és aki az ő nyelvével gonosz, esik nyomorúságba. |
21. | Aki szül bolondot, [szüli] ő magának bánatra, és nem örvendez a bolondnak atyja. |
22. | A vidám elme jó orvosságul szolgál, a szomorú lélek pedig megszárasztja a csontokat. |
23. | A kebelből [kivett] ajándékot az istentelen elveszi a törvény útjának elfordítására. |
24. | Az eszesnek orcájából kitetszik a bölcsesség; a bolondnak pedig szemei [országolnak] a földnek végéig. |
25. | Búsulása az ő atyjának a bolond fiú, és az ő szülőjének keserűsége. |
26. | Még megbírságolni is az igazat nem jó, a tisztességest megverni igazságáért. |
27. | Aki megtartóztatja beszédét, az tudós ember, és aki higgadt lelkű, az értelmes férfiú. |
28. | Még a bolond is, amikor hallgat, bölcsnek ítéltetik, mikor ajkait bezárja, eszesnek. |
1. | A maga kívánsága után megy az agyas ember, minden igaz bölcsesség ellen dühösködik. |
2. | Nem gyönyörködik a bolond az értelemben, hanem abban, hogy az ő elméje nyilvánvalóvá legyen. |
3. | Mikor eljő az istentelen, eljő a megutálás, és a szidalommal a gyalázat. |
4. | Mély víz az ember szájának beszéde, buzogó patak a bölcsességnek kútfeje. |
5. | A gonosz személyének kedvezni nem jó, elfordítani az igazat az ítéletben. |
6. | A bolondnak beszédei szereznek versengést, és az ő szája ütésekért kiált. |
7. | A bolondnak szája az ő romlása, és az ő beszédei az ő életének tőre. |
8. | A susárlónak beszédei hízelkedők, és azok a szív belsejét áthatják. |
9. | Aki lágyan viseli magát az ő dolgában, testvére annak, aki tönkretesz. |
10. | Erős torony az Úrnak neve, ahhoz folyamodik az igaz, és bátorságos lészen. |
11. | A gazdagnak vagyona az ő erős városa, és mint a magas kőfal, az ő gondolata szerint. |
12. | A megromlás előtt felfuvalkodik az ember elméje, a tisztesség előtt pedig alázatosság van. |
13. | Aki felel valamit, míg meg nem hallja, ez bolondság és gyalázatos rá nézve. |
14. | A férfiú lelke elviseli a maga erőtlenségét, de a megtört lelket ki viseli el? |
15. | Az eszesnek elméje tudományt szerez, és a bölcseknek füle tudományt keres. |
16. | Az embernek ajándéka szabad utat szerez neki, és a nagyoknak orcája elé viszi őt. |
17. | Igaza van annak, aki első a perben, mígnem eljő az ő peresfele, és megvizsgálja őt. |
18. | A versengéseket megszünteti a sorsvetés, és az erőseket elválasztja. |
19. | A felingerelt atyafiú [erősb] az erős városnál, és [az ilyen] versengések olyanok, mint a vár zárja. |
20. | A férfi szájának hasznával elégedik meg az ő belseje, az ő beszédének jövedelmével lakik jól. |
21. | Mind a halál, mind az élet a nyelv hatalmában [van], és [amiképpen] ki-ki szeret azzal élni, [úgy] eszi annak gyümölcsét. |
22. | Megnyerte a jót, aki talált feleséget, és vett jóakaratot az Úrtól! |
23. | Alázatos kérést szól a szegény, a gazdag pedig keményen felel. |
24. | Az ember, akinek [sok] barátja van, széttöretik, de van barát, aki ragaszkodóbb a testvérnél. |